De laatste ontwikkelingen

Kijk, ruik, proef en vouw! Campagne over voedselverspilling van start

Deze week start de volgende publiekscampagne van Zuivelpak ‘Kijk, ruik, proef en vouw’. Na aandacht voor natuurlijke grondstoffen, recycling en het correct vouwen van het pak brengt Zuivelpak nu de houdbaarheid onder de aandacht. Een Nederlands huishouden gooit jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in Nederland, terwijl dit niet hoeft.

 

Kijk, ruik en proef

 

Indien consumenten zouden kijken, ruiken en proeven, kunnen ze constateren dat het zuivelproduct meestal ook nog na de THT-datum geconsumeerd kan worden. Deze boodschap staat centraal in de nieuwe Zuivelpak campagne.

 

En vouw!

 

Door yoghurt- en vlapakken goed te vouwen, kan er een extra portie uit het pak gehaald worden. Ook dat voorkomt voedselverspilling. Veel drankenkartons hebben vouwlijnen zodat goed vouwen nog gemakkelijker is. Een leeg en plat pak helpt bovendien bij de recycling van de drankenkartons. In de Zuivelpak-commercial wordt kijk, ruik, proef en vouw uitgelegd om voedselverspilling te voorkomen en betere recycling mogelijk te maken. Naast voedselverspilling wordt hierdoor ook bijgedragen aan een beter milieu.

 

Over Zuivelpak

 

De commercial ‘Zuivelpak – kijk, ruik, proef en vouw!’ is vanaf vrijdag 2 april tot aan de zomer te zien als pre-roll bij RTLXL. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.

 

Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. In eerdere campagnes werden consumenten geïnformeerd over hernieuwbare grondstoffen, waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt en de recycling van kartonnen drankverpakkingen.

 

Persbericht Zuivelpak Haal alles eruit wat erin zit

Haal alles eruit wat erin zit campagne over voedselverspilling weer van start

Maandag 2 maart 2020 gaat de publiekscampagne ‘Zuivelpak – haal alles eruit wat erin zit’ ter voorkoming van voedselverspilling, weer van start. De zuivelindustrie, supermarktbranche en drankenkartonproducenten laten hiermee zien dat je door het drankenkarton slim te vouwen voedselverspilling eenvoudig kan voorkomen. Een Nederlands huishouden gooit jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in Nederland.

 

Verspilling voorkomen door slim vouwen

Als yoghurt en vla pakken niet goed worden leeggemaakt, blijft er ongeveer 10% achter. Met z’n allen gooien we daardoor onnodig en onbedoeld heel veel weg. Door de pakken slim te vouwen, wordt het pak beter geleegd en heb je nog een half bakje yoghurt extra.

 

Behoefte aan vouwinstructies

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau SAMR blijkt dat 48% van de consumenten behoefte heeft aan een vouwinstructie om de laatste resten yoghurt en vla uit een pak te halen. Om de vouwinstructies goed uit te leggen, laat “een tot leven gekomen zuivelpak” in commercials op YouTube zien hoe je een pak yoghurt goed kan vouwen zodat je minder weggooit.

 

Hoe leeg je een zuivelpak?

Dit kan eenvoudig in drie stappen:

1. Schenk het pak leeg en vouw de zijkanten naar binnen.

2. Maak het pak plat en duw het laatste restje eruit (begin bij de bodem).

3. Vouw de verpakking dubbel en haal alles eruit wat erin zit.

 

Over Zuivelpak

De commercial ‘Zuivelpak – haal alles eruit wat erin zit’ is vanaf 2 maart tot aan de zomer te zien als pre-roll bij Uitzending Gemist van de STER. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.

 

Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Via Zuivelpak worden consumenten geïnformeerd over de duurzaamheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. ‘Haal alles eruit wat erin zit’ is gericht op het voorkomen van voedselverspilling door de juiste vouwwijze van het drankenkarton te laten zien. In eerdere campagnes werden consumenten geïnformeerd over hernieuwbare grondstoffen, waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt en over de recycling van kartonnen drankverpakkingen.

 

----------

Noot voor redactie

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de campagnewebsite www.zuivelpak.nl. Bij aanvullende vragen kunt u contact opnemen, via info@zuivelpak.nl of Suzanne van der Pijll (06 51 797717)

 

Wedstrijd pak uitknijpen

In onze vouwinstructie laten we zien hoe je het laatste restje uit het pak krijgt. Deze kinderen laten zien hoe het moet!

 

 

Ra-ra waar ben ik?

Het zuivelpak heeft een reis gemaakt door Nederland en allerlei steden bezocht! Misschien ben jij het pak ook tegengekomen?

 

Behind the scenes: bekijk de making-of van de zuivelpak commercials

Er komt natuurlijk heel wat kijken bij het maken van onze mooie commercials. Nieuwsgierig hoe dat achter de schermen allemaal in z’n werk gaat?