Toolkit campagne ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’

 

We willen jullie vragen om te helpen bij het genereren van zo veel mogelijk aandacht voor deze campagne over de goede recyclebaarheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. De inzet van jullie social media kanalen (bedrijfspagina en/of merkenpagina) helpt om het effect van de campagne te versterken. In deze toolkit zijn een aantal voorbeeldberichten, inclusief een korte toelichting, te vinden.

 

 

Facebook

De posts van de Zuivelpak-Facebookpagina kunnen gedeeld worden op jullie eigen pagina. Door het delen van deze posts, naast het plaatsen van eigen posts over de campagne, creëren we extra aandacht voor de Zuivelpak-pagina. Er wordt o.a. een video (link invoegen) geüpload op de Zuivelpak-Facebookpagina. Wanneer deze wordt gedeeld, begint het filmpje gelijk te spelen in de tijdlijn. Wel zo mooi. Je kunt hierbij eventueel een eigen tekst toevoegen aan de post. Zie hieronder ook twee suggesties voor individuele posts.

 

Voorbeeld posts

- Drankenkartons zoals ik kunnen volledig worden gerecycled. Dat is goed voor het milieu. Meer weten? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

- Wist je dat drankenkartons volledig recyclebaar zijn? De belangrijkste grondstof is karton. Daarvan worden bijvoorbeeld weer dozen en tissuepapier gemaakt. Benieuwd wat er nog meer van gemaakt kan worden? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

 

Twitter

Er is geen apart Twitter-account voor deze campagne. Op Twitter is het wenselijk dat de video via deze YouTube-link (link invoegen) wordt gedeeld. Wanneer je deze link in je tweet plakt krijg je een “card” met daarin de video. In andere tweets over de campagne willen we je vragen altijd een campagnebeeld toe te voegen. Deze beelden zijn te vinden in de bijlage van deze toolkit. In de tekst van je tweet vragen we je verder om www.zuivelpak.nl altijd te vermelden. Hieronder vind je twee suggesties voor tweets.

 

Voorbeeld tweets

- Wist je dat zuivelpakken volledig recyclebaar zijn? En dat recycling beter is voor het milieu? Meer weten? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

- De zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten maken zich hard voor de recycling van zuivelpakken en andere drankenkartons. Zo dragen zij bij aan een circulaire economie. Meer weten? Zie www.zuivelpak.nl

 

 

LinkedIn

Voor LinkedIn geldt hetzelfde als voor Twitter. Ook hier willen we je graag vragen om de YouTube-link (link invoegen) te delen. Wanneer je deze in je bericht plakt krijg je een “card” met daarin de video. In de begeleidende tekst vragen we je om dan eveneens www.zuivelpak.nl te communiceren. Verder verzoeken we je om in andere berichten een campagnebeeld toe te voegen. Deze beelden zijn te vinden in de bijlage van deze toolkit.

 

Voorbeeld berichten

- Vandaag is de campagne ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’ van start gegaan met de lancering van deze commercial (link invoegen). Deze campagne is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten om consumenten te informeren over de goede recyclebaarheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. Meer weten? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

- Wist u dat zuivelpakken en andere drankenkartons volledig gerecycled kunnen worden? Daarmee past deze duurzame verpakkingsvorm uitstekend in een circulaire economie. Om consumenten hierover te informeren loopt momenteel de campagne ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’, een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Meer weten? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

 

Eigen website

 

Voorbeeld nieuwsbericht

 

Campagne recycling drankenkartons van start

 

Vandaag start de campagne ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’. Hiermee willen de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten de consumenten informeren over de goede recyclebaarheid van zuivelpakken. Een Nederlands huishouden gebruikt jaarlijks zo’n 300 drankenkartons, waarvan het merendeel zuivelpakken zijn. Ook producten als water, sap, soep en sauzen worden verpakt in drankenkartons. Al deze pakken kunnen worden gerecycled en dat gebeurt steeds vaker.

 

We recyclen steeds meer

Verpakkingen worden in Nederland massaal gerecycled. Zo brengen we glas al jaren naar de glasbak en halen we blik met een magneet uit ons afval. De laatste jaren is ook de recycling van drankenkartons op gang gekomen. Sinds enkele jaren worden drankenkartons op verschillende manieren ingezameld en gerecycled. Dat wordt via de commercial van zuivelpak.nl aan alle consumenten duidelijk gemaakt. René Roorda, algemeen directeur van het CBL: “Wij vinden het belangrijk dat alle verpakkingen in de supermarkt recyclebaar zijn. Deze campagne maakt ook de consument daarvan bewust."

 

Recyclen verlaagt milieudruk verpakkingen

Van tissues tot stekkerdozen: van drankenkartons worden allerlei nieuwe producten gemaakt. Waardevolle grondstoffen worden zo opnieuw ingezet, waardoor de milieudruk van verpakkingen afneemt. Inge Eggermont, directeur van HEDRA: “We zijn trots op de recycling van drankenkartons. Door de grondstoffen opnieuw in te zetten verlagen we de milieudruk en dragen we bij aan de totstandkoming van een circulaire economie. Het is mooi dat we consumenten via deze weg kunnen vertellen hoe het zit met de recycling van drankenkartons.”

 

Ruim 300 drankenkartons per gezin per jaar

Een Nederlands gezin gebruikt jaarlijks zo’n 300 drankenkartons. Deze worden grotendeels gebruikt voor het verpakken van producten als melk, vla en yoghurt, maar ook voor producten als water, sap, frisdrank, soepen en sauzen. Een drankenkarton bestaat uit karton, een dop en dun laagje aan de binnen- en buitenzijde van plastic, en soms ook een binnenlaagje van aluminium. Al deze materialen kunnen tegenwoordig worden gerecycled. Zo wordt het karton gebruikt in nieuwe dozen, hygiënepapier, zoals tissues, en kantoorartikelen. Het plastic en aluminium worden gebruikt voor bijvoorbeeld stekkerdozen en grindroosters. Bijzonder fraai zijn de houders voor vogelvoer voor in de tuin; ook gemaakt van gerecycled kunststof en aluminium uit drankenkartons.

 

 

 

 

    Zuivelpak - Recycling.jpg 
    643.38 KB

 

 

 

 

 

 

 

    Zuivelpak - 100 procent recyclebaar.jpg 
    22.94 KB

 

 

 

 

 

 

 

 

     Campagne Zuivelpak.jpg 
     21.25 KB

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Zuivelpak

De commercial ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’ is vanaf vandaag tot aan de zomer te zien als pre-roll bij Uitzending Gemist van de STER. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.

 

Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Via Zuivelpak worden consumenten geïnformeerd over de duurzaamheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’ is de derde Zuivelpak-campagne. De eerste campagne van Zuivelpak was gericht op het voorkomen van voedselverspilling door de juiste vouwwijze van het drankenkarton te laten zien. In de tweede campagne werden consumenten geïnformeerd over hernieuwbare grondstoffen, waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt.

 

 

Handige links

Website: www.zuivelpak.nl

Facebook: www.facebook.com/zuivelpak/

YouTube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCD3qfggACmDu8vdekDlWgZw

Commercial Zuivelpak volledig recyclebaar:

Commercial Zuivelpak bestaat uit natuurlijke grondstoffen: https://www.youtube.com/watch?v=EZTa_x3UcPc

Commercial haal alles eruit wat erin zit:

https://www.youtube.com/watch?v=A2LXXYjIDIM

 

 

Meer achtergrondinformatie

Stichting HEDRA: www.hedra.nl

CBL: www.cbl.nl

 

 

Q&A campagne ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’

 

Over de campagne

Wat is de aanleiding van de campagne?

Zuivelpakken en andere drankenkartons kunnen volledig gerecycled worden. De zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten vinden de recycling van drankenkartons belangrijk en werken hier actief aan. Met deze campagne willen zij de consument informeren over de recyclebaarheid van zuivelpakken en andere drankenkartons en het belang van de recycling van de verpakkingen voor het milieu. Als grondstoffen namelijk opnieuw kunnen worden gebruikt, zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig in productieprocessen. Bovendien komen we door het hergebruik van deze waardevolle grondstoffen weer een stap dichter bij een ‘circulaire economie’.

 

Dit is de derde Zuivelpak-campagne. In de eerdere campagnes werd aandacht besteed aan de juiste vouwwijze van het zuivelpak om zo voedselverspilling te voorkomen en het gebruik van hernieuwbare grondstoffen in zuivelpakken. Deze grondstoffen kunnen keer op keer benut worden waardoor de aarde niet wordt uitgeput.

Wat is het doel van de campagne?

Het doel van de campagne is de Nederlandse consument bekend te maken met het feit dat zuivelpakken en andere drankenkartons volledig gerecycled kunnen worden.

 

Wie is de doelgroep van de campagne?

De campagne is primair gefocust op het bereiken van de boodschapper. In de praktijk zijn dit vooral vrouwen in de leeftijdscategorie van 25 tot 55 jaar. Daarnaast zullen stakeholders op de hoogte worden gebracht van de recyclebaarheid van drankenkartons. Denk aan maatschappelijke organisaties, retailers, kennisinstituten, het verpakkende bedrijfsleven, journalisten etc.

 

Gedurende welke periode loopt de campagne?

Op 15 april 2019 start de campagne met het thema ‘Zuivelpak volledig recyclebaar’. Dit thema is onderdeel van een grotere campagnereeks. In de eerste campagne stond voedselverspilling centraal, die startte op 24 oktober 2016. Vervolgens werd op 17 april 2017 de tweede campagne gelanceerd, waarin hernieuwbare grondstoffen centraal stonden.

 

Waar en wanneer verschijnt de commercial?

De commercial is van 15 april t/m de zomer te zien als pre-roll bij Uitzending Gemist van de STER. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak-YouTubekanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media (via PR).

 

Welke kanalen worden ingezet om de campagne te tonen?

We maken gebruik van de volgende kanalen: het Zuivelpak-YouTubekanaal, Facebook, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.

 

Wie is de afzender van de campagne?

De campagne is een initiatief van de zuivelfabrikanten, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar de campagnewebsite www.zuivelpak.nl. Voor aanvullende vragen zijn we bereikbaar via info@zuivelpak.nl.

 

Wie heeft de campagne ontwikkeld? De campagne is ontwikkeld door advies- en communicatiebureau Schuttelaar & Partners. Voor de ontwikkeling van de commercial is tevens samengewerkt met videoproductiebedrijf Imagine People.

 

 

De verpakking

Waar zijn drankenkartons van gemaakt?

Drankenkartons zijn opgebouwd uit karton, (hernieuwbaar) plastic en soms ook aluminium.

 

75% karton

De belangrijkste grondstof voor zuivelpakken en andere drankenkartons is karton. De papiervezels in drankenkartons zorgen voor sterkte en zijn licht in gewicht. Om karton te maken is hout nodig. Het hout dat voor zuivelpakken gebruikt wordt, komt uit verantwoord beheerde bossen (FSC-gecertificeerd). In een verantwoord beheerd bos worden steeds nieuwe bomen geplant, zodat de bossen blijven bestaan. Daarnaast

wordt het leefgebied van planten en dieren beschermd en worden de rechten van de lokale bevolking en bosarbeiders beschermd. Op de verpakking is dit te zien aan het FSC-logo.

 

21% plastic

Zuivelpakken en andere drankenkartons hebben aan binnen- en buitenzijde een dun plastic laagje van polyethyleen (PE) om het karton tegen vocht te beschermen en de verpakking waterdicht te maken. Daarnaast functioneert dit plastic als plakmiddel om de verpakkingen na het vullen mee af te sluiten. De plastic dop (eveneens PE) zorgt voor een betere houdbaarheid van het verpakte product en meer gebruiksgemak. Voor de productie van het plastic binnenlaagje en de dop wordt bovendien steeds vaker gebruikgemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals tallolie en suikerriet. Dit hernieuwbare plastic is net zo hygiënisch, sterk en luchtdicht als andere plasticsoorten. Het voordeel van hernieuwbare grondstoffen is dat ze keer op keer benut kunnen worden, waardoor de aarde niet wordt uitgeput. PE is het plastic met de laagste milieubelasting en is goed te recyclen.

 

4% aluminium

Drankenkartons voor lang houdbare producten zoals lang houdbare zuivel, vruchtensappen of water hebben ook een dun aluminium laagje voor een complete zuurstof- en lichtdichtheid. Dit laagje wordt steeds dunner gemaakt en is nu 6,5 micrometer dik. Dat is minder dan een kwart van de gemiddelde dikte van een haar. Ook aluminium is volledig recyclebaar.

 

Hoe kan ik zien of een drankenkarton van hernieuwbare grondstoffen is gemaakt?

Alle drankenkartons in Nederland zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd karton. Op de verpakking is dit te zien aan het FSC-logo. Daarnaast worden steeds vaker hernieuwbare grondstoffen voor de dop en de coating van drankenkartons gebruikt. Dit is niet direct zichtbaar aan het materiaal, maar soms wordt er iets over de hernieuwbaarheid van het materiaal vermeld op de verpakking.

 

Waarom zit er een dop op de meeste drankenkartons?

Drankenkartons met een dop zijn zeer gebruiksvriendelijk. Door de dop kunnen ze immers geschud worden zonder morsen en liggend worden bewaard. Ook zorgt de dop voor meer schenkgemak. Verder voorkomt de dop dat de inhoud van de verpakking de geur overneemt van ander voedsel dat in de koelkast wordt bewaard. Daarnaast bevordert de dop de houdbaarheid van het bewaarde product. Door de dop is de verpakking namelijk steeds goed af te sluiten, waardoor de inhoud langer houdbaar is.

 

 

Recycling

Kunnen drankenkartons gerecycled worden?

Ja, drankenkartons kunnen volledig worden gerecycled en dat gebeurt steeds vaker. Zowel het pak zelf als de plastic dop die er veelal op zit is volledig recyclebaar.

 

Hoe worden drankenkartons ingezameld voor recycling?

In alle Nederlandse gemeenten kunnen zuivelpakken en andere drankenkartons worden ingezameld voor recycling. Wel verschilt het per gemeente hoe dit gebeurt. In veel gemeenten worden drankenkartons apart ingezameld via een zogenaamde P(M)D-zak of -bak. In andere gemeenten worden drankenkartons achteraf

gescheiden van het restafval door een sorteerinstallatie. Dit noemt men nascheiding. Gemeenten krijgen voor de inzameling van drankenkartons een vergoeding van het Afvalfonds Verpakkingen.

 

Voordat een drankenkarton wordt weggegooid, dient het pak eerst plat gevouwen te worden. De plastic dop mag er daarna gewoon weer op gedraaid worden, want die kan ook worden gerecycled. Door drankenkartons helemaal plat te vouwen past er veel meer in een zak of bak.

 

Waarom is de recycling van drankenkartons belangrijk?

Door recycling kunnen de grondstoffen waaruit het drankenkarton bestaat opnieuw worden gebruikt, waardoor er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn in productieprocessen. Dat is veel beter voor het milieu. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld minder bomen nodig voor het maken van papier. Door drankenkartons te recyclen komen we bovendien weer een stap dichter bij een ‘circulaire economie’. Dat is een economie waarin afval niet meer bestaat en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. De zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten vinden de recycling van zuivelpakken en andere drankenkartons daarom erg belangrijk.

 

Hoe worden drankenkartons gerecycled en wat wordt ervan gemaakt?

Nadat drankenkartons zijn ingezameld worden ze naar een recyclingfabriek gebracht. In een dergelijke fabriek worden de kartonvezels van het plastic en, indien aanwezig, het aluminium gescheiden. De papierpulp die vrijkomt tijdens het recyclingproces wordt ingezet in de papierindustrie. Het vormt de grondstof voor onder andere kantoorbenodigdheden, kartonnen dozen en hygiënepapier. Ook het plastic en aluminium worden teruggewonnen en gebruikt als grondstof voor allerlei producten. Denk hierbij aan kratten, emmers, pannen, koffiepotten, grindbakken, stekkerdozen en vogelvoeders.

 

Wat kunnen consumenten zelf doen om bij te dragen aan de recycling van drankenkartons?

In alle gemeenten in Nederland kunnen zuivelpakken en andere drankenkartons worden ingezameld voor recycling. Wel verschilt het per gemeente hoe dit gebeurt. In veel gemeenten worden drankenkartons gescheiden ingezameld, samen met plastic en/of metalen verpakkingen, via een zogenaamde P(M)D-zak of -bak. In andere gemeenten worden drankenkartons achteraf gescheiden van het restafval door een sorteerinstallatie. Op de website van iedere gemeente is te lezen hoe drankenkartons in de desbetreffende gemeente worden ingezameld voor recycling. Iedereen kan dus meehelpen om drankenkartons te recyclen.

 

Voordat consumenten een drankenkarton weggegooien, dienen zij het pak eerst plat te vouwen. De plastic dop mag er daarna gewoon weer op gedraaid worden, want die kan ook worden gerecycled. Door drankenkartons helemaal plat te vouwen past er veel meer in een zak of bak.

 

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam zijn drankenkartons?

Het drankenkarton is een duurzame verpakkingsvorm. Zo wordt het grotendeels van hernieuwbare grondstoffen gemaakt en heeft het een laag gewicht. Verder wordt voor het karton gebruikgemaakt van hout uit verantwoord beheerde bossen (FSC-gecertificeerd) en wordt het drankenkarton bedrukt met UV-inkt. Daarnaast helpen de vouwlijnen de consument voedselverspilling tegengaan. De dop bevordert de houdbaarheid van het

verpakte product en voorkomt voedselverspilling. Tot slot draagt de goede recyclebaarheid van drankenkartons bij aan het gunstige milieuprofiel van deze verpakking. In Nederland zamelen alle gemeenten drankenkartons in voor recycling.

 

Hoe verhouden drankenkartons zich tot een circulaire economie?

Doordat drankenkartons volledig gerecycled kunnen worden en van steeds meer hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt en dus steeds opnieuw kunnen worden gebruikt, passen ze uitstekend binnen een circulaire economie. In een circulaire economie worden producten en grondstoffen namelijk steeds opnieuw optimaal gebruikt. Afval bestaat dus niet langer in dit economische model. En als grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt, zijn er aanzienlijk minder nieuwe grondstoffen nodig in productieprocessen. Dit is beter voor het milieu. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld minder bomen nodig voor het maken van papier.

 

 

Facts & figures

4°C

De ideale koelkasttemperatuur voor zuivel is 4°C. Zet het zuivelpak na gebruik direct terug in de koelkast. Zo blijft het product langer vers. Bron: www.voedingscentrum.nl

 

1955

In Nederland werd in 1955 de eerste melk in pak verkocht. Bron: www.techniekinnederland.nl

 

Laagje

Een dun laagje plastic, soms in combinatie met aluminium, aan de binnenkant van het drankenkarton beschermt het karton tegen vocht van het verpakte product. Bron: www.papierenkarton.nl

 

41 kilo

In Nederlandse huishoudens wordt jaarlijks gemiddeld 41 kilo voedsel per persoon onnodig weggegooid. Hiervan bestaat 17% uit zuivelproducten. Bron: www.voedingscentrum.nl

 

10%

Door het zuivelpak goed plat te vouwen haal je alle dikke zuivel zoals vla en yoghurt uit je pak. Ook die laatste 10% die anders veelal achterblijft en daardoor verspild wordt. Bron: www.nzo.nl

 

100%

Drankenkartons zijn 100% recyclebaar en steeds meer van de op de markt gebrachte drankenkartons worden gerecycled. Dat levert een duidelijke milieuwinst op ten opzichte van verbranding. Bron: www.kidv.nl

 

 

Q&A campagne ‘Zuivelpak bestaat uit natuurlijke grondstoffen’

 

Wat is de aanleiding van de campagne?

Het zuivelpak wordt steeds duurzamer. De zuivelfabrikanten en supermarktbranche werken daar heel actief aan en willen de consument hierover informeren. Na het attenderen op de juiste vouwwijze van het zuivelpak om zo voedselverspilling te voorkomen, wordt nu aandacht gevraagd voor het gebruik van natuurlijke grondstoffen in zuivelpakken. Alle communicatie verwijst naar de campagnewebsite www.zuivelpak.nl.

 

Hoe is de website van de campagne opgebouwd?

Het centrale thema op de site is ‘Zuivelpak bestaat uit natuurlijke grondstoffen’. De meeste zuivelpakken zijn tegenwoordig gemaakt van natuurlijke – hernieuwbare - grondstoffen. Daarmee werken fabrikanten van zuivelpakken en de supermarktbranche mee aan het verlagen van de milieubelasting. Ook komt het vorige thema ‘Voedselverspilling’ aan bod op de website. Door het juist vouwen van het pak kun je het goed leeg maken. Dit is duidelijk zichtbaar op de website. Daarnaast staan op de website interessante wetenswaardigheden over zuivelpakken. De uitstraling is toegankelijk en kleurrijk. Via de social media en SEA genereren we traffic naar de campagnewebsite.

 

Uit welke hernieuwbare grondstoffen zijn zuivelpakken gemaakt?

 

Het karton

De belangrijkste grondstof voor zuivelpakken is karton. Om karton te maken is hout nodig. Het hout dat voor zuivelpakken gebruikt wordt, komt uit verantwoord beheerde bossen (FSC). Dit is herkenbaar aan het FSC-logo. In een verantwoord beheerd bos worden steeds nieuwe bomen geplant, zodat de bossen altijd blijven bestaan. Daarnaast wordt het leefgebied van planten en dieren beschermd en er is ook respect voor de rechten van de lokale bevolking en bosarbeiders.

 

De dop en de coating

Voor de productie van de overige delen van het pak, zoals het plastic binnenlaagje (PE) en de dop wordt steeds vaker gebruikgemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals tallolie en suikerriet. Qua eigenschappen is dit materiaal net zo hygiënisch, net zo sterk en net zo luchtdicht als ander plastic.

 

Waarom zit er een dop op een zuivelpak? Dat is toch niet milieuvriendelijk?

Verpakkingen met een dop zijn handig in het gebruik. Je kunt de verpakking dan steeds opnieuw goed afsluiten waardoor de inhoud langer houdbaar is. Daarnaast kun je verpakkingen met een dop schudden en liggend bewaren. En de inhoud neemt geen geur over van ander voedsel in de koelkast.

 

Hoeveel wordt er bespaard door het gebruik van hernieuwbare grondstoffen?

Steeds meer zuivelpakken bestaan uit hernieuwbare grondstoffen. Deze kunnen steeds opnieuw worden verbouwd. De CO2-footprint is inmiddels tot 20% lager dan voorheen.

 

Hoe kan ik zien of een zuivelpak van hernieuwbare grondstoffen is gemaakt?

Alle producenten van zuivelpakken maken gebruik van FSC-gecertificeerd karton. Op de zuivelpakken is dit zichtbaar door middel van het FSC-logo. Steeds meer producenten gebruiken hernieuwbare grondstoffen voor de dop en de coating. Dit is niet direct zichtbaar aan het materiaal. Soms wordt er iets over vermeld op het zuivelpak.

 

Hoe verhoudt het gebruik van hernieuwbare grondstoffen zich tot een circulaire economie?

Als het maken van een product gebaseerd is op hergebruik van organische reststromen, dan past dit goed in het streven naar een circulaire economie. De circulaire economie is een systeem dat bedoeld is om producten en grondstoffen maximaal opnieuw te gebruiken. De zuivelindustrie en de supermarktbranche juichen de ontwikkeling naar een circulaire economie toe.

 

 

Q&A’s campagne ‘Haal alles eruit wat erin zit’

 

Wat is de aanleiding van de campagne?

Pakken yoghurt en vla worden door de Nederlandse consument intensief gekocht. ‘Haal alles eruit wat erin zit’ constateerde het probleem van voedselverspilling, omdat resten yoghurt en vla in deze pakken achterblijven. Juist deze pakken kunnen tegenwoordig heel goed worden leeggemaakt door deze op de juiste wijze te vouwen, waardoor de voedselverspilling aanmerkelijk kan worden teruggebracht. Dat was de aanleiding om een consumentencampagne te starten, waarbij gebruikers worden opgeroepen pakken na gebruik goed te gaan vouwen. De campagne is een initiatief van de zuivelfabrikanten en de Nederlandse supermarkten.

 

Wat is het doel van de campagne?

Het doel van de campagne is de Nederlandse consument -met een focus op de boodschapper; vrouwen tussen de 25-55 jaar- bekend te maken met het feit dat met het op de juiste wijze leegmaken van een pak yoghurt en vla, 10% verspilling kan worden voorkomen.

 

De campagne biedt door middel van het benadrukken van de vouwinstructies op het pak, concrete handvaten om verspilling tegen te gaan.

 

Wat is de doelgroep van de campagne?

De focus in de mediacampagne is primair de boodschapper. In de praktijk zijn dit vrouwen in de leeftijd van25-55 jaar. Daarnaast zullen stakeholders op de hoogte worden gebracht, zoals maatschappelijke organisaties, retailers, kennisinstituten, het verpakkend bedrijfsleven en anderen.

 

Waarom legt de campagne de nadruk op het op de juiste wijze vouwen van pakken yoghurt en vla?

Juist pakken yoghurt en vla kunnen tegenwoordig heel goed worden leeggemaakt door deze op de juiste wijze te vouwen, waardoor voedselverspilling aanmerkelijk kan worden teruggebracht.

 

Uit onderzoek blijkt dat 48%* van de consumenten behoefte heeft aan een vouwinstructie om de laatste resten yoghurt en vla uit een pak te halen. Deze vouwinstructies vind je op de website www.zuivelpak.nl.

 

*Bron: SAMR, drankenkartons 0-meting, 12 juli 2016

 

Hoe leeg je een pak yoghurt en vla?

Dit kan eenvoudig in drie stappen:

1. Schenk het pak leeg en vouw de zijkanten naar binnen.

2. Maak het pak plat en duw het laatste restje eruit (begin bij de bodem).

3. Vouw de verpakking dubbel en haal alles eruit wat erin zit.